Pages

Dec 23, 2010

*Atasi Stretch Mark Ketika Mengandung*

Strecth Mark??

From wikipedia:

Stretch marks or striae (singular stria), as they are called in dermatology, are a form of scarring on the skin with an off-color hue. They are caused by tearing of the dermis, and over time can diminish but not disappear completely.
Stretch marks are often the result of the rapid stretching of the skin associated with rapid growth (common in puberty) or weight gain (e.g. pregnancy, muscle building, or rapid gain of fat) or in some cases, severe pulling force on skin that overcomes the dermis' elasticity. Stretch marks may also be influenced by hormonal changes associated with puberty, pregnancy, muscle building, hormone replacement therapy for transsexuals, etc.

Between 75% and 90% of women develop stretch marks to some degree during pregnancy. The sustained hormonal levels as a result of pregnancy usually means stretch marks may appear during the sixth or seventh month, primarily during the 3rd trimester, as that is when skin tends to be subjected to higher levels of stretching forces.

........................................................


Cara-cara aku menghindarkannya: (Alhamdulillah sekarang tiada lagi tanda itu) setelah mengamalkan menyapu BIO-OIL dan Palmer Cocoa Butter Lotion seawal 4 bulan pregnancy..


*Bio-Oil tu da nak abis..hehe*
*Cocoa Butter tu pon da kemek botol dia aku dok picit hari2..nak bis gak la tu*

Baru tadi dok googling product ni..then jumpa ni..
|
|
V
@Palmer's Cocoa Butter Formula
Body Lotion
2010 Cosmopolitan Beauty Awards
Ultimate Body Lotion



http://palmers.com/images/about/susangkomen.png
2010 You & Your Wedding Bridal Beauty Awards
Gold, Best Body Lotion



2010 U Magazine Beauty Awards
Best Body Lotion


2010 Best Beauty Awards
Best Body Lotion

 
2010 Stylist Skincare Awards
Best Body Cream


 2009 Cosmopolitan Reader's Kiss of Approval Award

Ultimate Body Lotion


2009 Best Beauty Awards
Best Body Lotion

 2009 Pregnancy & Birth Bloom Awards

Best Skincare Product- Body


2009 Prima Baby & Pregnancy Reader Awards
Best Value Body Lotion



 2008 Essence Readers' Choice Awards
Best Body Lotion

@Bio-Oil

Mencegah Kesan Regangan Kulit akibat kehamilan
Dianggarkan bahawa 75-90% wanita berkemungkinan mendapat kesan regangan kulit ketika mengandung terutamanya pada trimester kedua dan ketiga. Kebarangkalian berlakunya kesan regangan kulit berbeza mengikut jenis kulit, bangsa, umur, diet dan kelembapan kulit.

Cara Penggunaan:
uses_stretch_application1_.jpg
Bio-Oil perlu disapukan pada perut, payudara, pinggang, punggung dan peha dua kali sehari sejak trimester pertama, untuk membantu menghalang kemunculan kesan regangan kulit dengan melembap dan mengekalkan keanjalan kulit.

Bio-Oil perlu disapu pada kulit yang kering sebaik sahaja selepas mandi dan biarkan diresap sepenuhnya sebelum memakai pakaian.

Selamat digunakan ketika hamil


Vitamin A
Sejak kebelakangan, ada yang  mengatakan bahawa Vitamin A mungkin menjejas kesihatan fetus jika ditelan oleh ibu mengandung dalam kuantiti yang besar. Konsentrasi Vitamin A yang sangat tinggi sukar menembusi badan menerusi kulit, maka sapuan vitamin A (dan seumpamanya) tidaklah begitu membimbangkan. Maka, kadar Vitamin A (dilabel sebagai Retinyl Palmitate) di dalam Bio-Oil adalah sangat rendah dan tidak mungkin membahayakan jika disapu atas kulit.
Rosemary
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, masyarakat umum banyak membincangkan mengenai kesan penggunaan minyak Rosemary secara berlebihan ketika hamil. Bagaimanapun, kandungan minyak Rosemary di dalam Bio-Oil (dilabel sebagai Rosemarinus Officinalis) tidak membimbangkan kerana konsentrasi rosemary yang tinggi tidak boleh menembusi badan apabila disapukan pada kulit. Maka, tahap Rosemary di dalam Bio-Oil adalah sangat rendah dan tidak ada kesan sampingan yang negatif.
Lavender, Calendula dan Chamomile
Lavender, Calendula dan Chamomile juga selamat digunakan untuk sepanjang tempoh kehamilan.

Parut Episiotomi

Episiotomi adalah prosedur minor untuk memudahkan kelahiran normal yang melibatkan pembedahan kecil di perineum untuk membesarkan pembukaan vagina. Meskipun Bio-Oil selamat digunakan di permukaan kulit, kami tidak menyarankan penggunaan produk ini ke atas selaput mukosa. Bio-Oil mempunyai kandungan pewangi yang sangat rendah dan tidak dianggap sebagai 100% steril. Atas alasan ini, kami tidak menyarankan penggunaan Bio-Oil untuk parut episiotomi.

Urutan Perineal

Urutan perineal adalah regangan dan urutan lembut ke atas perineum (kulit di antara anus dan vagina) untuk mengurangkan kecederaan episiotomi dan perineal ketika kelahiran. Atas alasan yang sama, kami tidak menyarankan penggunaan Bio-Oil untuk urutan perineal.

Penggunaan semasa penyusuan badan
Bio-Oil sangat selamat untuk digunakan pada badan semasa menyusukan bayi, namun tidak digalakkan untuk disapu pada puting payudara – meskipun Bio-Oil tidak toksik, bayi sangat sensitif dan tidak sepatutnya menelan Bio-Oil meskipun dalam kuantiti yang sangat sedikit.

Penggunaan ke atas bayi
Meskipun Bio-Oil tidak dihasilkan untuk kegunaan bayi, penggunaan produk ini ke atas kulit normal bayi di atas umur 2 tahun adalah tidak merbahaya. Bagaimanapun, produk mesti disapu dengan hati-hati dan tidak digunakan di kawasan berhampiran mata atau mulut.

>>Selamat Mencuba ye demi orang tersayang<<

hehe


1 comment:

Anonymous said...

Great post. I was checking constantly this blog and I'm impressed! Very useful information particularly the last part :) I care for such information a lot. I was seeking this particular info for a long time. Thank you and best of luck.

Also visit my blog post ... stretch mark removal and home remedy