Pages

May 4, 2011

* Pernah tak rasa stok EBM anda? *

Persoalan. Persoalan.
Baru ni aku nak train anakku Nur Aleesya minum susu ibu guna botol memandangkan akhir bulan ni aku da mula masuk kerja. So aku pon menggunakan stok2 EBM aku yg tak berapa la nak byk tu utk test pada Aleesya. Sebelum ni aku pakai yg fresh means lepas pam terus bagi pada Aleesya utk diminum.. No prob. Lancar. Hati Aleesya senang n girang. Aku pon heppy.
But then aku try pulak praktikkan guna EBM yg aku simpan dalam freezer tu. Cairkan kt bahagian yg tak beku then panaskan dengan merendam dalam air panas.. setelah ok tahap kesuaman susu tersebut aku pun bagi Aleesya minum. Menangis kesedihan dia. Melihatkan riak mukanya seperti terpaksa minum susu tersebut sambil mengeluarkan air mata dan bersungut2 sedih minta belas kasihan ibu. Pelik. Sebelum ni ok je minum guna botol. Alahai Aleesya. Kenapa ni?? Ibu pening dan risau. Dah tak mau minum gune botol ke? Ke susu panas sgt. Bile tuang kt tangan nak test panas susu..aku rasa ok je. Um..sumbat lagi botol kat mulut dia. Merengek lagi sambil hisap sikit2. Gaya memang kehausan sgt. Kesian aku tengok. Last2 aku cuba rasa sendiri susu tu. Umm...memang patut dia merengek. Aku rase susu tu macam tak sedap. Ada rasa macam nak basi tu. Pelik. Nak kata basi, aku simpan dalam freezer. Umm.. pening. Risau. Then terus aku bagi direct feeding kat Aleesya. Kesian dia. Ibu2 diluar sana boleh tak bantu aku? Macam mana nak bagi susu EBM tu rasa ok? 
Aleesya tak nak minum susu yg dah disimpan dlm freezer... how i want to exclusively bf her until 6months cmni...



2 comments:

Unknown said...

frozen EBM mmg ada bau yg lain sket compare fresh EBM sbb kita simpan dh lama dan kadang2 kita simpan sekali lauk-pauk kt tempat beku tu. dia serap bau sket la. dh try bagi lagi ke frozen EBM yang lain?

ENNA said...

dah try da 3 4 botol jugakla.. umm..cmner nk buat ek. aleesya ni dah pandai memilih dah skrg. susala gni..