Pages

Nov 9, 2010

* HB darah naik turun *

Hari ni aku abis keje pkul 7am td. lepas je balik keje trus g breakfast kt kedai. then trus g appointment checkup kt klinik kesihatan kuarters klia. aku dpt giliran no.2.. hihi..kire awal la tu kan.. first thing, nurse check berat aku.. gulp! dr 52.5kg naik terus ke 55kg. terkejut berok aku. naek sgguh padahal last 2weeks br je kne timbang berat bdn. pastu check pulak tekanan darah.. umm alhamdulillah ok..takde kne darah tggi ke aper.. seperti biasa aku kne buat test darah utk hb n check air kencing.. sebelum ni hb aku nek sket dr 9.8mmol ke 10.0mmol.. tp lepas dua mggu bermakna pada hari ini hb aku turun jd 9.3mmol! Terkejut lagi aku...menung aku seketika.. ubat mmg mkn spt yg dicdgkan. siap tmbh kuantiti. utk tablett iron aku kne mkn 2biji 2kali sehari sblm makan. yang lain2 spt b-complex,acid folic,vitamin C n calcium seperti biasa.. 
sembang2 dgn nurse tu..dia cadangkan supaya aku mkn byk mknn yg mnjdi sumber iron spt ikan bilis, ikan tongkol, ikan jaket..sayur bayam n so on.... n kne kurangkan mkn nasi cz takut kne kencing manis pulak sbb berat naek byk sgt in 2 weeks! hoho..risawnye aku..  sesiapa yg pernah mngalami situasi spt ak ni apakah cdgn n tindakan korang ey utk menambahkan hb korg? aku skrg ni tgh tggu result ujian talasemia..takut ada masalah laen. tp ak harap semuanya berjalan dgn baek dan tiada maslah yg berisiko tggi utk kehamilan pertama aku ni. InsyaAllah... doakan semuanya OK.
Last skali bfore balik checkup aku kne jmpe doktor.. saranan dia pun same seprti apa yg diberitahu oleh nurse tadi. jaga pemakanan n pastikan setiap meal mesti ader ckup semua zat makanan. 
=)

No comments: